小鷹研究室の仕事

WORKS一覧

ELASTIC ARM ILLUSION (2018)

TWITTER

YOUTUBE
PRINCIPLE
目をつぶって、自分の腕が “実際に” 伸びていく様子を想像してみる。意外と簡単にできる。 「想像だったらタダでもできる」というのは嘘だ。「想像のコスト」なるものは確かに存在していて、 例えば、僕たちは、右目と左目が入れ替わるという事態を容易に想像することができない。 僕たちは、どこかで、「腕が伸びるとはどういうことなのか」を知っており、 だから、「伸びる腕を想像する」という作業において発生している事態というのは、 「すでにあるイメージ」を、単に陽の当たるところに持ち出してきているということにすぎない。
僕たちの「からだ」は一つの自然環境である、とまずはこう考えてみる。 「からだの風景」を変えようとするのであれば、 (例えば)古来より地下に水脈を張っている温泉を掘り当てることで、 土地の固有性を生かしたままに風景を一変させてしまうことができるように、 「からだの潜在的な要求」に沿ったかたちで、その作業はすすめられるべきだ。 (幸運なことには)「弾力のある身体」の水脈は、認知ネットワークのそれほど深くないところに息づいており、 慎重に慎重を重ねつつ、その水脈を意識のネットワークの中に浸していこうと思う。 欲張り過ぎて腱を切ってしまうことがないように。今回ばかりは、自然環境破壊と同じ轍を踏むべきではない。
MOVIE IN VR CREATIVE AWARD 2018
POSTER IN VR CREATIVE AWARD 2018
ABSTRACT
Elastic Arm Illusion (EAI) provides the striking illusory experience of having a longer arm where the virtual arm is visually stretched from the first-person perspective in the head-mounted display (HMD) space. EAI involves one player lying down on their back and another playmate (experimenter) standing on a Wii Balance Board that monitors the weight of the playmate. When the player and playmate grasp one pole and are face to face, the more strongly the playmate pulls up on the pole (assisted by the player) the more weight is moved from the player to the playmate, resulting in the increase of the weight of the playmate. EAI correlates this increment of the weight with the illusory stretch ratio of the arm in HMD space. Thus, the sense of arms being pulled up is transformed into a sense of having a longer arm through the measurement of the playmate’s weight, realizing an ultimate stress-free illusion induction system for the player.

CATEGORIES

HMD

PROJECT MEMBER

森光洋 小鷹研理

YEAR

2018

AWARD

Selected as a finalist of VR Creative Award 2018 [公式]

PAPER

  1. 小鷹研理:「筋運動誘導型Elastic Limb(s) Illusionに関する研究の展望」, 日本人工知能学会第33回大会, 新潟コンベンションセンター, 2019.6 (Organized Session:「プロジェクション科学」の発展と応用)[PDF]

EXHIBITION

  1. 研究室展示『からだは戦場だよ2018 人間は考えヌ頭部である』, やながせ倉庫・ビッカフェ, 2018.1.27-28 [WEB]
  2. VR Creative Award 2018, EDGEof(東京渋谷), 2018.8.25 [公式] [当日の配布資料:PDF]

RELATED LINKS

  1. 2018.08|「VR作品コンテスト「VRCアワード2018」ファイナリスト12作品が発表」 [Mogura VR]
  2. 2018.08|「選りすぐりのVRコンテンツが多数集結、「VRクリエイティブアワード2018」レポート」 [週間アスキー]